Att laga en punktering på sin bil på egen hand kostar alltifrån cirka 50 till 300 kronor beroende på vilken typ av däcklagningssats man använder, till exempel enklare pluggkit (däckplugg) för utvändig lagning eller mer avancerade varianter med montering från insidan (dock krävs då däckmaskiner). Väljer man i stället att ta bilen (eller hjulet) till en verkstad ligger priset ofta kring 200–500 kronor för en utvändig pluggning och 300–800 kronor för invändig lagning, beroende på däckets dimension, verkstadens prissättning och eventuella extratjänster. Dessa belopp är givetvis ungefärliga och kan variera över tid samt beroende på vart man befinner sig i landet.
I den här artikeln belyser vi för- och nackdelar med att reparera en punktering i stället för att köpa ett nytt däck, vanliga skäl till att däck tappar luft, hur man identifierar och åtgärdar skador, vilket tillvägagångssätt som rekommenderas ur ett säkerhets- och hållbarhetsperspektiv, vad det kostar att laga en punktering på sin bil, samt om man kan få någon form av ersättning om man råkat köra på vassa föremål längs allmän väg. Missa inte detta!
Vanliga orsaker till punktering på bil
Punkteringar uppstår främst när däckets kontaktyta skadas eller när däcksidan (stommen) tappar sin integritet. Nedan följer några vanliga orsaker som troligtvis de flesta av oss fått erfara åtminstone en gång i livet:
Spikar, skruvar eller andra vassa föremål
Att köra över föremål som fastnar och tränger in i däckets gummi är en av de vanligaste orsakerna till punka. Trottoarkanter med skarpa kanter, metalldelar eller glasbitar kan även ge mindre hål eller revor.
Felaktigt lufttryck
Kör man med för lågt eller högt däcktryck ökar risken för värmeutveckling och ojämn belastning på däcket, vilket kan leda till en spricka eller en reva längs däcksidan.
Slitage och ålder
Däck som har passerat sin rekommenderade livslängd (ofta fem–tio år) eller som har lågt mönsterdjup löper en större risk att drabbas av punkteringar. När gummit börjar torka ut uppstår mikrosprickor, och däcket blir känsligare för stötar och vassa föremål.
Skador i fälgen
Om fälgen är rostig eller skev kan den inte sluta helt tätt mot däcket. Resultatet blir ofta en långsam luftläcka som till slut kan ge upphov till punktering. Det kan även uppstå sprickor om det rör sig om lättmetallfälgar, såsom aluminium eller magnesium.
Dessa skador kan man laga utan risk
Alla punkteringar är inte lämpliga att reparera. Man brukar i seriösa riktlinjer (enligt branschorganisationer och däckspecialister) fokusera på följande:
Placering av skadan
Punkteringar i slitbanans centrala del kan ofta repareras. Däremot bör man vara ytterst försiktig om hålet eller revan uppträder på däckets sidovägg eller närmare axelpartiet, där däckets mest kritiska bärande struktur finns.
Skadans storlek och form
De flesta däckleverantörer anser att hål upp till cirka 6 mm i diameter i slitbanan kan repareras säkert. Är hålet större än så, eller om det rör sig om en reva, finns det risk för fortsatt spridning av skadan.
Slitagetillstånd
Om däcket redan är kraftigt slitet, eller om det finns tidigare skador i samma område, är en ny lagning mindre tillförlitlig.
Inre skador
Om undersökningen visar att däckets stomme, det vill säga det bärande skiktet, har skadats är det osäkert att laga, även om hålet i slitbanan är litet.
Hur lokaliserar orsaken till punkteringen?
För att hitta hålet kan man använda sig av en rad olika metoder. Det vanligaste är att pumpa upp däcket och sedan försiktigt inspektera hela ytan:
Visuell inspektion
Leta efter insynliga spikar, skruvar eller skarpa föremål. Kontrollera även eventuella stickmärken eller bubblor i gummit.
Tvål- och vattenlösning
Genom att spruta eller pensla en blandning av vatten och diskmedel (eller ett särskilt läckagespray) över däcket kan man se små bubblor bildas där luften läcker ut.
Ljudindikation
Lyssna efter pysande ljud, speciellt när däcket är nyligen pumpat.
Demontering
Om en mer noggrann inspektion krävs så kränger man däcket från fälgen och undersöker såväl insidan som utsidan för att säkerställa att det inte finns dolda skador.
Att laga med däckreparationskit eller punkteringsspray?
Det finns flera metoder för att åtgärda en punktering, och varje metod har sina förespråkare och kritiker. Generellt gäller följande:
Utvändig plugg
En populär metod för en snabb lösning. Man sticker in en plugg från utsidan och drar ut den så att den tätar hålet. Detta är en relativt enkel metod som kan utföras utan att däcket demonteras. Den är dock mindre tillförlitlig vid större eller komplicerade skador, samt kan innebära viss osäkerhet kring däckets insida om man inte inspekterar det.
Invändig lagning
Det säkraste alternativet för de flesta däckskador i slitbanan. Däcket demonteras (krängs från fälgen), skadan rengörs och ruggas upp, varefter en däckplugg, eller kombinerad lapp och plugg, appliceras från insidan. Den här metoden ger en både mekanisk och kemisk tätning och bevarar däckets strukturella integritet bättre.
Punkteringsspray
En snabb nödlösning som ger dig möjlighet att ta dig till en verkstad eller hem. Den fyller däcket med en tätande massa och gas, men massan kan vara svår att få bort helt och kan sätta igen ventiler och fälgar. Spray rekommenderas sällan som permanent reparation.
Däckplugg från insidan eller utsidan?
En invändig lagning förutsätter som sagt att däcket demonteras, vilket tillåter en fullständig inspektion av eventuell inre skada på däckets stomme. Dessutom ger invändiga patchar eller kombinationspluggar en säkrare, mer långlivad lösning som bättre står emot väta, temperaturförändringar och mekanisk belastning. En plugg från utsidan är snabb, billig och kräver ingen demontering, men risken är större att däckets insida har en dold reva eller bristning som förblir oupptäckt. På lång sikt kan en sådan metod vara mindre tillförlitlig, speciellt vid mer allvarliga punkteringar.
Såhär mycket kostar det att själva laga punktering på sin bil
Ett grundläggande däckreparationskit med utvändiga pluggar, lim och nödvändiga verktyg brukar kosta mellan 50 och 300 kronor. Många återförsäljare av bildelar och tillbehör säljer sådana kit. Kostnaden för förbrukningsmaterial (till exempel nya pluggar och lim) är i regel låg, vilket gör det till en prisvärd lösning för den som vill spara pengar och känner sig säker på att själv utföra en enkel reparation. Man bör dock vara medveten om att denna metod inte alltid är att rekommendera om man är osäker på skadans omfattning eller om punkteringen sitter i utkanten av slitbanan.
Köp din däckreparationssats hos Niso Tech AB – här finns högkvalitativa kit som är ämnade för permanenta lagningar, både till bilar, MC, ATV och maskiner!
Hos en verkstad kostar det däremot såhär mycket att laga punktering på en bil
Hos en verkstad eller däckspecialist varierar priserna både beroende på var i landet man befinner sig och vilket typ av fordon/däck det handlar om:
Utvändig pluggning
I regel 200–500 kronor. Fördelen är att det går snabbt och kräver mindre arbete från verkstadens sida.
Invändig lagning
Brukar ligga på 300–800 kronor och tar längre tid eftersom man måste plocka av däcket från fälgen, utföra en noggrann inspektion av däckets insida och därefter applicera en kombinerad plugg och lapp.
En del verkstäder erbjuder dessutom garantier på invändiga lagningar, något som ger extra trygghet. Priset kan då ligga närmare den övre delen av spannet.
Hur länge håller en punkteringslagning?
En professionellt utförd invändig reparation med rätt material och korrekt applicering håller ofta lika länge som däcket i övrigt, förutsatt att däcket inte är alltför slitet. En enklare utvändig pluggning kan hålla länge för mindre hål men innebär en högre risk för framtida problem, särskilt om däcket utsätts för tung belastning, dåliga vägförhållanden eller kraftiga temperaturväxlingar. Att använda punkteringsspray som permanent lösning är sällan att rekommendera, då den endast är avsedd för kortare tidsperioder och kan ge oönskade bieffekter på däck och fälg.
Kuriosa: Kan man få ersättning om man kört på en spik eller skruv på allmän väg?
I Sverige ansvarar kommuner eller Trafikverket (beroende på vägtyp) för vägunderhåll. För att få ersättning krävs i regel att man kan bevisa att skadan uppstod till följd av vårdslöst eller eftersatt vägunderhåll. Att ”bara” köra på en spik eller skruv som råkat hamna på vägen räcker normalt inte för att få ersättning. Man måste påvisa att myndigheten varit försumlig, till exempel att man i god tid rapporterat om farliga föremål men att ingen åtgärd vidtagits. I praktiken är det sällan någon beviljas ersättning för just spik- och skruvskador, då dessa föremål ofta betraktas som oförutsägbara händelser.
Har man en specifik försäkring som täcker däckskador eller vagnskador kan man kontakta sitt försäkringsbolag och undersöka möjligheten till ersättning. Dock tar många försäkringsbolag ut en självrisk som kan vara högre än kostnaden för själva däcklagningen, vilket i praktiken gör det mindre lönsamt att anmäla en mindre punktering.
Att tänka på ur säkerhetssynpunkt och hållbarhetsperspektiv
Att reparera ett däck i stället för att köpa ett nytt är i många fall ett miljömässigt och ekonomiskt fördelaktigt alternativ, förutsatt att skadan bedöms vara reparerbar och att däcket fortfarande har ett relativt bra mönsterdjup överlag. Däckproduktion är energikrävande och kräver stora mängder resurser, vilket innebär att varje förlängning av däckens livslängd bidrar till minskad miljöbelastning. Samtidigt måste säkerheten alltid stå i fokus. Lagar man en skada felaktigt eller ignorerar tecken på däcksidas försvagning ökar olycksrisken markant. Vid minsta tveksamhet är det klokt att rådfråga en sakkunnig.
Professionella verkstäder använder vanligtvis standardiserade reparationsmetoder och uppfyller branschens krav kring material och kontroll av stommens skick. Den extra kostnaden för en inspektion och invändig lagning kan därmed vara väl investerad ur säkerhetssynpunkt, i synnerhet om det är frågan om högprestandadäck eller tyngre fordon.
Vi sammanställer – vad det kostar att laga punktering på en bil
För den händige bilägaren kan en utvändig pluggning med en däckreparationssats vara en rimlig korttidslösning för en mindre punktering i däckets centrala slitbana, särskilt om man är på resande fot och snabbt behöver komma vidare. För mer långvarig tillförlitlighet och maximalt bevarande av däckets struktur, rekommenderas en invändig reparation hos en verkstad. Kostnaden skiftar beroende på metod och geografiskt område, men ligger typiskt sett på några hundralappar för en professionell åtgärd.
Trots möjligheten att anmäla vägunderhållsbrister är utsikterna att få ersättning för en spik- eller skruvskada i praktiken begränsade. Viktigare är att regelbundet kolla däcktrycket, inspektera däcksidorna för sprickor, kontrollera mönsterdjupet och anpassa körsättet för att minska risken för punktering. Att känna till olika lagningstekniker och veta när man bör söka professionell hjälp är centralt för både säkerhet och plånbok. På så sätt undviker man att köpa nya däck i onödan, samtidigt som man minskar sitt klimatavtryck genom att förlänga redan existerande däcks livslängd.