Pyspunka, ett gradvis luftläckage från ett däck, är ofta en följd av små skador som inte alltid är synliga vid första anblicken. De vanligaste orsakerna inkluderar vassa föremål som spikar eller glasbitar, läckande ventiler, sprickor i däckets gummi eller fälgens struktur samt felaktig montering av däcket på fälgen. Slitage på slitbanan och åldrande däckmaterial kan också bidra till att små sprickor bildas, som i sin tur leder till långsamma läckage. I denna artikel tar vi reda på mer om pyspunka och hur du kan laga detta på din bil.
Vad är pyspunka och hur upptäcker man det?
Pyspunka är som sagt ett långsamt luftläckage vilket kan vara svårt att upptäcka. Till skillnad från en akut punktering, där däcket snabbt tappar luft, sker pyspunka gradvis och kan märkas genom att däcket ser plattare ut efter några dagar eller veckor. Du kan också märka att lufttrycksvarningssystemet (TPMS) på bilen aktiveras oftare än vanligt. Ett annat tecken är att bilen kan kännas instabil vid körning, särskilt i kurvor, eller att den vill dra åt höger eller vänster med ratten.
För att bekräfta pyspunka kan du mäta lufttrycket i däcken regelbundet. Om ett däck konstant tappar luft utan någon tydlig anledning är det troligt att du har drabbats av pyspunka.
Har du ett hål i däckets slitagebana som orsakar pyspunkan? Vänd dig i så fall till NISO TECH och bläddra runt bland deras breda utbud av däcklagningssatser.
Hur lokaliseras orsaken till punkteringen?
Det första steget för att laga en pyspunka på en bil är att hitta orsaken. Här är några smarta metoder för att lokalisera läckaget:
Visuell inspektion
Börja med att noggrant inspektera däckets yta, både slitbanan och sidorna. Leta efter främmande föremål som spikar eller glas samt eventuella sprickor eller bulor.
Tvåltvätt-testet
Blanda diskmedel och vatten i en sprayflaska, eller såpa och vatten, och spraya därefter blandningen på däcket. Om bubblor bildas på en specifik plats, har du hittat läckaget.
Lufttrycksmätning
Använd en lufttrycksmätare för att identifiera om något däck tappar tryck snabbare än de andra. Detta kan ge en indikation på var problemet ligger.
Kontroll av ventiler och fälgkanter
Läckage kan ibland uppstå vid ventilen eller där däcket möter fälgen. Applicera tvåltvätt-blandningen på dessa områden för att kontrollera för bubblor.
Kan man på egen hand laga pyspunka på sin bil med ett däckreparationskit?
Ja, det är givet möjligt att själv laga pyspunka, särskilt om skadan är liten och befinner sig i slitbanan. Ett däckreparationskit med pluggar är ofta tillräckligt för att åtgärda små hål som orsakats av föremål som spikar eller skruvar. Reparationen kräver dock noggrannhet och rätt utrustning för att bli säker och hållbar. Här är de grundläggande stegen:
Förberedelse
Parkera bilen på en plan och stabil yta, och se till att dra åt handbromsen. Om det behövs, använd en domkraft för att lyfta bilen och ta av däcket. Detta gör det lättare att inspektera och laga skadan.
Lokalisera och rengör hålet
Inspektera däcket noggrant och hitta det område där läckaget sker. Använd verktyget som följer med reparationskitet för att rensa hålet från smuts och eventuella rester av det föremål som orsakade punkteringen. Rengöringen är avgörande för att pluggen ska fästa ordentligt och hålla tätt.
Applicera pluggen
Förbered pluggen enligt instruktionerna i reparationskitet. Använd det medföljande appliceringsverktyget för att föra in pluggen i hålet och dra tillbaka verktyget på ett sätt som låter pluggen stanna kvar och täppa till läckan. Var noggrann så att pluggen sitter jämnt och säkert.
Fyll däcket med luft och kontrollera trycket
Fyll däcket med luft till rekommenderat tryck och använd en lufttrycksmätare för att säkerställa att det är korrekt. Applicera gärna en tvållösning runt det reparerade området för att kontrollera om det fortfarande finns några läckor. Om inga bubblor bildas är reparationen förmodligen tät.
Viktigt att tänka på!
Även om dessa reparationer kan vara effektiva som en tillfällig lösning, bör du så snart som möjligt låta en verkstad inspektera och eventuellt utföra en mer permanent reparation. Ett felaktigt reparerat däck kan innebära säkerhetsrisker, särskilt vid höga hastigheter eller tung last.
Om det är en ventil som läcker eller spricka i fälgen då?
Om ventilen läcker kan du försöka dra åt ventilkärnan med ett verktyg eller byta ut hela ventilen, vilket då kräver däckmaskiner på verkstad. Om problemet är en spricka i fälgen krävs professionell hjälp. Sprickor kan ibland svetsas, men i många fall är det säkrare att byta ut fälgen helt.
Det kan även vara så att däcket är skadat i sidoväggen, då måste det bytas ut helt, då det enbart går att laga mindre skador i slitagebanan, max 5-6 mm i diameter.
Vad kostar det att laga pyspunka i slitbanan, om man lejer bort jobbet?
Kostnaden för att laga pyspunka varierar beroende på skadans omfattning, typ av skada och vilken verkstad du vänder dig till. För en mindre skada i slitbanan, som ett hål från en spik eller en skruv, ligger priset vanligtvis mellan 200 och 500 kronor. Denna typ av reparation innebär oftast att verkstaden använder en plugg eller annan metod för att täta hålet.
Om skadan är mer komplicerad, exempelvis ett läckage vid fälgen eller en spricka i ventilen, kan priset bli högre, ibland uppemot 800–1000 kronor, beroende på det arbete som krävs. Vid större skador kan det till och med bli aktuellt att byta ut däcket helt, vilket innebär en betydligt högre kostnad.
Det är också värt att notera att vissa verkstäder erbjuder paketpriser för däckservice, där lagning av mindre punkteringar kan ingå, särskilt om du är en återkommande kund. Detta kan vara en fördel att fråga om när du bokar tid.
Kan man köra bil med pyspunka? Hur långt i så fall?
Att köra med pyspunka är möjligt under en kortare tid och sträcka, men det är inte rekommenderat. När däckets lufttryck är för lågt ökar slitaget och risken för att däcket ska explodera under körning. Om du måste köra, håll hastigheten låg och fyll däcket med luft så snart som möjligt.
Vad menas med så kallade run flat-däck? Kan de fortsätta köras med punktering?
Run flat-däck är konstruerade för att kunna köras kortare sträckor även efter att de tappat allt lufttryck. De har förstärkta sidoväggar som gör att däcket inte kollapsar helt. Du kan vanligtvis köra upp till 80 kilometer i max 80 km/h med ett run flat-däck. Tänk dock på att dessa däck kräver speciella fälgar och inte kan repareras lika enkelt som vanliga däck.
Är det bättre att laga ett däck med plugg eller punkteringsspray?
Punkteringsspray är en snabb och enkel lösning, särskilt i akuta situationer där du snabbt behöver komma tillbaka på vägen. Sprayen fyller däcket med ett tätningsmedel som tätar mindre hål och pumpas samtidigt upp med luft för att återställa däcktrycket. Detta gör det till ett praktiskt alternativ om du befinner dig långt från en verkstad. Det är dock viktigt att veta att punkteringssprayen är en tillfällig lösning. Tätningsmedlet kan ibland skada däcket invändigt och orsaka problem vid en senare, mer permanent reparation, vilket gör att vissa verkstäder kan vägra att laga däcket.
Pluggreparationer, å andra sidan, är mer hållbara och pålitliga för skador i slitbanan. De tätar hålet mekaniskt och säkerställer att däcket kan användas under längre tid utan risk för läckage. En korrekt utförd pluggreparation kan hålla lika länge som däcket självt, vilket gör det till en bättre långsiktig lösning. Pluggar fungerar dock bara om skadan är begränsad till slitbanan och inte för stora.
Om du har möjlighet att välja rekommenderas en pluggreparation, då den inte bara är säkrare utan också gör det möjligt att fortsätta använda däcket utan att kompromissa med dess prestanda eller livslängd. Punkteringsspray bör endast användas som en nödlösning tills du kan få däcket reparerat ordentligt.
Hur länge kan man köra med pluggat däck, eller ett däck som har punkteringsspray?
Ett pluggat däck kan hålla i flera tusen mil om reparationen är korrekt utförd och skadan är i slitbanan. Däremot bör ett däck som har reparerats med punkteringsspray endast användas för att ta sig till närmaste verkstad, då tätningsmedlet kan försämra däckets struktur över tid.
Vi sammanställer – Laga pyspunka på din bil
Pyspunka kan vara hemskt frustrerande, men med rätt verktyg och kunskap är det möjligt att själv laga mindre skador i slitbanan. För mer komplicerade skador, som sprickor i fälgar eller läckande ventiler, är det bäst att anlita en professionell. Att klura ut orsakerna och lösningarna på pyspunka är inte bara praktiskt, utan också ett sätt att öka säkerheten på vägarna.
Har du kört på en spik, skruv, glasbit eller annat vasst föremål där ute på vägbanan, och önskar att söka ersättning för detta? Dessvärre blir ett sådant skadeanspråk svårt att få igenom, vilket går att läsa mer om på Trafikverkets hemsida.